- Startsida
- Om Region Blekinge
- Inköp och upphandling
Inköp och upphandling
Offentlig upphandling är en process för inköp av varor och tjänster med mera som görs av offentlig sektor och som regleras av Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Syftet med reglerna är att säkerställa att myndigheter behandlar alla som vill få affärskontrakt med offentlig sektor lika.
Därmed skapas en effektiv konkurrens mellan dem som vill göra affärer med Region Blekinge.
Ett bra arbete med upphandlingar innebär också att Region Blekinge får bra pris och kvalitet vid inköp. Stora och viktiga inköpsområden är förbrukningsmaterial till vården, läkemedel, livsmedel, hjälpmedel, it och medicinteknisk utrustning.
Region Blekinge lägger stor vikt vid kostnadseffektiva affärer, juridik, miljökrav, etiska krav och hållbarhetskrav i upphandlingar. I Region Blekinge är det affärsavdelningen på regionstaben som leder arbetet med upphandlingar.
Aktuella upphandlingar i Kommers
-
Service och inköp av brandskyddsutrustning 2025-12-05
Periodisk service av brandsläckare och brandposter
Inköp av nya handbrandsläckare
Montering och komplettering av skyltar och brandfiltar
Läs mer
-
Engångsariklar till hjärt- lungmaskin 2025-11-24
Upphandling av engångsartiklar till hjärt- och lungmaskin: slangset, oxygenatorier, venreservoarer och kardioplegiset.
Läs mer
-
Systemstöd för ordination av antikoagulantia 2025-11-24
Helhetsåttagande för implementering och integration av ett systemstöd för ordination av antikoagulantia.
Läs mer
-
Fasta och mobila operationsbord 2025-11-28
Upphandlingen omfattar köp och leverans av fastmonterade och mobila operationsbord till Regionens tolv (12) st operationssalar i Karlskrona samt fem (5) st operationssalar i Karlshamn samt ett tillkommande ramavtal för successiva avrop av tillbehör under avtalsperioden, enligt beskrivning i upphandlingsdokumentationen.
Läs mer


