- Startsida
- Om Region Blekinge
- Inköp och upphandling
Inköp och upphandling
Offentlig upphandling är en process för inköp av varor och tjänster med mera som görs av offentlig sektor och som regleras av Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Syftet med reglerna är att säkerställa att myndigheter behandlar alla som vill få affärskontrakt med offentlig sektor lika.
Därmed skapas en effektiv konkurrens mellan dem som vill göra affärer med Region Blekinge.
Ett bra arbete med upphandlingar innebär också att Region Blekinge får bra pris och kvalitet vid inköp. Stora och viktiga inköpsområden är förbrukningsmaterial till vården, läkemedel, livsmedel, hjälpmedel, it och medicinteknisk utrustning.
Region Blekinge lägger stor vikt vid kostnadseffektiva affärer, juridik, miljökrav, etiska krav och hållbarhetskrav i upphandlingar. I Region Blekinge är det affärsavdelningen på regionstaben som leder arbetet med upphandlingar.
Aktuella upphandlingar i Kommers
-
Robotic Process Automation - IT-stöd för automatisering av processer 2025-06-02
Upphandlingen innefattar möjlighet till inköp av licenser/teknik för att tillse att nuvarande automatiserade processer kan fortsätta användas samt konsultstöd i Regionens arbete med att med hjälp av RPA-teknik automatisera fler processer.
Läs mer
-
Kundanpassade set 2025 2025-05-23
Upphandlingen omfattar kundanpassade set, även kallade procedure pak, för opererande verksamheter samt röntgen inom Region Blekinge.
Läs mer